Demam Denggi merupakan sejenis penyakit yang disebabkan oleh nyamuk aedes atau lebih tepat lagi 2 jenis nyamuk aedes aegypti dan aedes albopictus. Virus demam denggi ini berjangkit pada manusia melalui gigitan nyamuk aedes betina yang biasanya banyak pada sebelah awal pagi dan senja.

nyamuk aedes

Simptom Demam Denggi

  • Demam Yang Tinggi Secara Tiba – tiba ~  Kemungkinan pesakit telah dijangkiti virus dalam tempoh beberapa hari sebelum demam dan selepeas itu barulah pesakit merasa kesakitan. Biasanya virus demam denggi akan memberi kesan selepas 8 ke 12 hari setelah pesakit digigit oleh nyamuk berkenaan.
  • Bintik – Bintik Merah ~ Bintik – bintik merah ini akan penuh di seluruh badan seperti ruam dan akan mengalami gatal – gatal.
  • Sakit Sendi, Otot dan Belakang Badan ~ Terasa sengal – sengal dan tidak berupaya untuk bergerak
  • Sakit Kepala
  • Pendarahan Di Bawah Lapisan Kulit, Hidung dan Gusi

Kaedah Merawat Demam Denggi

Kebiasaannya, doktor akan memberi cecair yang akan disalurkan ke dalam tubuh bagi meggantikan kehilangan cecair yang banyak akibat demam denggi. Biasanya penggunaan ubat antipiretik akan digunakan unutk meredakan demam denggi.

Selain itu, ada beberapa tips rawatan alternatif yang boleh diguna pakai sebagai usaha untuk merawat pesakit demam denggi.

8 Cara Mudah Merawat Demam Denggi

 

1) Air Masak. Minum air masak dalam kuantiti yang banyak. Sekurang – kurangnya 3 liter sehari.

 

2) Sup Ketam. Reneh sup ketam dan beri kepada pesakit untuk di makan dan pastikan sup ketam dihirup dalam kuantiti yang perlu.

 

3) Jus Daun Betik. Jus ini dikatakan mujarab sebagai penawar denggi. Cara untuk membuat jus ialah, ambil sedikit dauh betik matang tumbuk sehingga lumat dan dapatkan jusnya. Beri satu sudu teh jus daun betik kepada pesakit.

 

4) Jus Buah Kiwi. Hanya perlu megisar buah kiwi yang segar dan kemudian minum jus buah kiwi.

 

5) Jus Buah Kurma. Kisar 10 ke 20 biji buah kurma bersama segelas air masak. Minum sehari 2 kali sewaktu pagi dan petang. Minum setiap hari sehingga sembuh

 

6) Jus Buah Jambu. Kisar dan dapatkan jus untuk diminum. Air Buah Jambu berperanan penting unutk melawan radikal bebas dalam tubuh badan manusia.

 

7) Jus Pegaga. Kisar dan minum jusnya.

 

8) Tembikai Merah. Boleh dimakan begitu sahaja atau jadikan jus. Amalkan setiap hari dan ambil dalam kuantiti yang banyak. Tugas utama tembikai adalah menggantikan cecair yang kurang didalam tubuh dan menyejukkan badan.

Perhatikan..

Jika anda perhatikan, kesemua rawatan mudah demam denggi adalah dengan penggambil air yang banyak. Ada juga yang menggalakkan pengambilan minuman isotonik. Tetapi tahukan anda minuman tersebut mempunyai gas dan kadar gula yang tinggi.

Bagi mereka yang bersukan, gula tersebut akan ditukarkan sebagai tenaga. Tetapi bagi mereka yang hanya baring dan tidak menggunakan tenaga. Bagaimana?

Bagaimana Pula Peranan Suplemen Tambahan bagi Merawat Demam Denggi?

Bolehkah Suplemen Shaklee Merawat Demam Denggi? Saksikan Video ini dari Nutritionist Shaklee berkenaan dengan demam denggi.

Nak Rawat Demam Denggi Tanpa Ubat? Ini Membantu… from iReach HD on Vimeo.

Nutritionist Shaklee menyarankan agar pesakit mengambil beberapa jenis Suplemen. Suplemen tersebut adalah:

1) Performance Drinks

performane

Performance Drinks Shaklee membantu mengimbangi kandungan elektrolit dalam tubuh bagi mengelakkan dehidrasi.

Demam pada suhu yang tinggi akan menyebabkan kehilangan cecair yang banyak di dalam badan. Dengan pengambilan Performance Drinks setiap hari, ini akan dapat membantu tubuh pesakit daripada kehilangan cecair.

Performance Drinks telah terbukti dengan ujian klinikal dan bertindak seperti minuman isotonik yang bebas karbonat dan kurang gula.

 

 2)Nutriferon

nutriferon

Pengambilan Nutriferon juga adalah penting kerana Nutriferon adalah ‘immune booster’ yang meningkatkan tahap imunisasi dalam tubuh bagi melawan penyakit.

Nutriferon adalah dipatenkan eksklusif satu-satunya interferon semulajadi didunia, malah formula yang digunakan juga adalah selamat, semulajadi, tulin dan berkesan.

Sekiranya anda mempunyai masalah seperti selalu demam, kerap diserang selsema, alahan, asma dan antibodi lemah, anda sangat disyorkan untuk mengambil Nutriferon untuk menguatkan imunisasi tubuh melawan penyakit.

 3) Vitamin C

Vitamin C Shaklee

Fungsi Vitamin C adalah untuk meningkatkan Sistem Imun dalam badan. Sekiranya badan kita mempunyai cukup  Vitamin C setiap hari. Maka penghasilan sel darah merah dapat ditingkatkan lagi.

Secara tidak langsung, sel darah merah akan bertambah dan dapat membunuh bakteria tersebut serta mengelakkan daripada terjadinya simptom yang lebih teruk. Iaitu denggi berdarah.

 

4) ESP

esp-soy-protein

ESP adalah protein yang akan memberi tenaga pada tubuh badan seseorang. Semasa pesakit mengalami derita demam denggi. Terlalu banyak vitamin, mineral dan cecair yang hilang dari tubuh badan.

Justeru itu, dengan pengambilan ESP pesakit dapat menyimpan semula semua vitamin yang baru diambil untuk kesihatan tubuh. Ini kerana fungsi ESP adalah membaiki sel.

Apabila tubuh anda mempunyai sel yang sihat, secara tidak langsung sel tersebut dapat menyerap vitamin yang anda ambil dengan lebih baik lagi.

Terlalu banyak sangat suplemen yang nak kena ambil?

Bagi memudahkan anda, saya cadangkan anda mengambil Vivix. Hanya amalkan Vivix setiap hari ketika diserang demam denggi.

 

vivix shaklee

Vivix membantu secara keseluruhan dalam badan anda. Ini kerana, fungsi Vivix adalah :

  • Menggalakkan kesihatan secara keseluruhan
  • Membaiki Sel dalam badan
  • Meningkatkan imunisasi
  • Memberi tenaga
  • Membaiki DNA
  • Menghapuskan radikal bebas.

 

Testimoni Denggi & Shaklee

merawat denggi

 

Testimoni Platlet Naik & Shaklee

merawat denggi

Bertindaklah sekarang. Selamatkan nyawa orang yang anda sayangi kerana denggi boleh membawa maut! Dapatkan Shaklee hari ni juga.

Hubungi saya Dilla Jalil 017-5657552 atau klik sahaja icon di bawah.

 

order-sekarang-juga

ATAU

Pengedar Shaklee dan Cod Shaklee Ipoh

 

 

Sekiranya anda inginkan sebarang pertanyaan dan konsultansi berterusan secara PERCUMA sila hubungi saya. Ini kerana anda BERHAK untuk dapatkan LAYANAN ISTIMEWA daripada saya.

 

Pengedar Sah Shaklee Ipoh Perak : Dilla Jalil (Shaklee ID 852451)

017 – 5657552 (whatsapp /sms)

dillajalil@gmail.com (e-mail)

COD : KFC Medan Gopeng

Tagged with →  
Share →

9 Responses to 8 Cara Mudah Merawat Demam Denggi

  1. Risau juga dengan demam denggi ni. Apa-apa pun perlu selalu pastikan kawasan rumah bebas aedes. Tiada aedes maka tiada denggi. Nice info. Thanks.

  2. MamaQaireen MamaQaireen says:

    Nurhalwa Md Yusor : betul tu, demam denggi ni mmg bahaya dan boleh membawa maut!

  3. Jaa says:

    Adik bru jer kena demam dengki tp alhamdulillah sembuh dengan makan ketam nipah. Tapi xth lak yg performance n nutriferon dpt sembuhkan dengki.lepas ni kalau ada yg kena blh suggest amik shaklee.tq for info

  4. Iffah Azhar says:

    Good info! Biasanya kalau dengar orang kena denggi, sup ketam dan performance drink la yang berlegar dalam kepala. Semoga kita semua dijauhi dari demam denggi. Na`uzubillahi minzalik!

  5. azya says:

    Demam denggi ni memang bahaya. Antara simptom yg sangat orang tak perasan ialah demam-kebah-demam-kebah. Nampak macam demam biasa tapi kalau tak jumpa doktor memang takkan tahu kena demam denggi ni kan?

  6. Safiya says:

    banyak rupanya jus tumbuh tumbuhan yang boleh membantu masa kena dengue ni

  7. titan says:

    dah pernah kena denggi dulu.

    memang sakit satu badan.

    nak tido pun susah.

    hoho..

    so..jaga diri bebaik ye semua.
    titan menulis…Jom Aktifkan MykadMy Profile

  8. sirah says:

    Dengi boleh di ubati dengan meminum air kelapa muda yg direbus dengan daun kucai…caranya sediakan 2 biji kelapa muda( klu yg besar 2 biji cukup, klu yg kecil seperti kelapa mawar hendak lah 4 biji)ambil kelapa air muda kemudian direbus dengan segegam daun kucai sehingga mendidih…minum lah air tersebut sehingga habis…penawar ini adalah dari pakar perubatan islam…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge