Anda selalu mengalami masalah kaki kejang ketika mengandung? Seksakan? Nak bergerak pun tak boleh. Syok sangat mengeliat sewaktu baru bangun tidur. Sampai kejang kaki kita dibuatnye.

Masalah kaki kejang ni sebenarnya adalah masalah yang biasa bagi wanita yang sedang mengandung. Ia berlaku disebabkan oleh kontraksi otot luar kawalan yang menjejaskan bahagian betis kaki.

kaki kejang

 

Mengapakah Kaki Kejang Berlaku?

  • Pembentukan asid pyruvic (hasil sampingan metabolisme gula dan kanji) akan menjejaskan pengaliran darah di kaki.
  • Kelebihan fosforus
  • Kekurangan nutrien dan garam seperti kalsium atau megnesium dalam darah.
  • Uterus (rahim) anda semakin membesar dan memberi tekanan kepada kaki anda.

 

Bagaimakah Cara Untuk Mengatasi Kesakitan Kaki Kejang?

  • Membuat regangan secara perlahan – lahan. Mulakan dengan meluruskan kaki dan gerakkan tapak kaki. Biasanya anda akan rasa sedkit sakit waktu ini, tetapi perlahan – lahan rasa sakit tersebut akan hilang.
  • Urut otot yang kejang
  • Jalan perlahan – lahan sehingga kesalitan benar – benar hilang dan anda boleh berjalan seperti biasa

 

Bagaimana Cara Untuk Mengelakkan Daripada Terjadinya Kaki Kejang Ketika Mengandung?

 

kaki kejang

Senaman regangan kaki. Berdiri satu meter daripada dinding dan unjurkn badan ke hadapan dengan tangan diregangkan untuk menyentuh dinding. Pastikan tapak kaki melekap pada lantai. Tahan selama lima saat. Ulang senaman ini selama lima minit, tiga kali sehari terutama sebelum masuk tidur.

 

kaki kejang

Pakai Stokin sokongan dan memilih kasut yang sesuai serta selesa untuk sepanjang hari.

 

kaki kejang

Cuba elakkan berdiri terlalu lama dan duduk dengan kaki bersilang.

 

kaki kejang

Mandi dengan air suam sebelum masuk tidur

 

kaki kejang

Minum banyak air masak. 7 ke 8 gelas setiap hari. Kurangkan minuman manis dan bergas.

 

kaki kejang

Ketika tidur, pastikan anda tinggikan sedikit kaki dari paras kepala. Anda boleh lapik kaki anda dengan bantal ketika tidur.

ostematrix

Mengambil kalsium dan magnesium sebelum tidur. Cara paling mudah anda boleh mengambil Ostematrix Shaklee sebelum tidur.

 

Apakah keistimewaan Ostematrix Shaklee?

ostematrix

Ostematrix Shaklee mengandungi

  • Kalsium,
  • Magnesium,
  • Vitamin D,
  • Zinc,
  • Cooper,
  • Manganes dan
  • Boron.
  • Lengkap dengan kehendak keperluan badan anda. Kalsium, Magnesium dan Vitamin D saling memerlukan antara satu sama lain.

Kalsium dan magnesium akan saling membantu dalam penyerapannya. Fungsi dan proses mineral tersebut bekerja secara berlawanan (antagonistik). Magnesium terdapat di dalam sel (intraselular), sedangkan kalsium banyak terdapat di luar sel (ekstraselular).

Fungsi magnesium dalam metabolisme sel ialah meningkatkan tenaga dalam tubuh.

Angka kalsium yang diperlukan oleh tubuh adalah sebanyak 800mg setiap hari, manakala magnesium pula antara 400-450mg setiap hari.

Keperluan magnesium harian bagi wanita hamil disarankan supaya ditambah, begitu pula wanita yang telah mengalami menopause serta tubuh yang sedang mengalami stress.

Anda boleh baca DISINI KEPENTINGAN KALSIUM DAN MAGNESIUM 

Kesihatan kita adalah tangjungjawab kita sendiri.

Sekiranya berminat, anda boleh hubungi saya Dilla Jalil 017-5657552 atau klik sahaja icon di bawah.

 

order-sekarang-juga

ATAU

Pengedar Shaklee dan Cod Shaklee Ipoh

Sekiranya anda inginkan sebarang pertanyaan dan konsultansi berterusan secara PERCUMA sila hubungi saya. Ini kerana anda BERHAK untuk dapatkan LAYANAN ISTIMEWA daripada saya. KHAS UNTUK CUSTOMER SAYA SAHAJA.

Pengedar Sah Shaklee Ipoh Perak : Dilla Jalil (Shaklee ID 852451)

017 – 5657552 (whatsapp /sms)

admin@mamaqaireen.com (e-mail)

COD : KFC Medan Gopeng, Ipoh Perak.

 

 

 

Tagged with →  
Share →

8 Responses to Masalah Kaki Kejang Ketika Mengandung?

  1. Fyda Noh says:

    Alhamdulillah. Masa mengandung mmg makan vitamin Shaklee, jarang sangat kaki kejang. Biasanya kalau tak selimut la

  2. Tips yang menarik. Kaki kejang masa pregnant boleh buat kita rasa sangat tak selesa.

  3. Emy says:

    Satu perkongsian yang sangat menarik. Saya juga tidak mengalami kejang otot semasa hamil kerana supplement Shaklee yang saya amalkan.

  4. MamaQaireen MamaQaireen says:

    Fyda Noh, Khadeejah Hasmad, Emy : memang best ambil ostematrix ketika hamil. kaki tak kejang, gusi tak berdarah, pinggang kurang sakit, kurang sembelit dan mcm2 lagi 😉

  5. rusilah says:

    Kombinasi Kalsium dan magnesium tu yang penting untuk elak kekejangan. Ostematrix mmg pilihan terbaik..

  6. MuzZz says:

    Fobia kalau kena cramp waktu preggy hehe..Memang best amik ostematrix..kalau terskip je..mulalah rasa sengal2 tulang dan mudah kena cramp.

  7. minggu lepas ada kena sekali kejang kaki yang sangat teruk..kalo takat kebas sket2 memang tak pelik la sebab kita ngandung kan.. yang sekali tu memang sakit sampai nangis :(.. dekat setengah jam husband urut..dia lepas je tangan tapak kaki jadi bengkok balik..lepas tu memang beringat sket..selain makan ostematrix, malam2 sapu minyak dan pakai stoking serta lapik kaki dengan bantal..i guess sebab tabiat suka mandi malam2 jadi penyebab tu..huhuhu.. alhamdulillah few days ni dah ok balik 🙂

  8. best info,
    saya pengamal ostematrik..why sebab saya menyusu anak dan memerlukan kalsium..
    sebab saya seorg yang hyper menguruskan hal2 dirumah
    pendek kata im supermama
    ostemtrik byk membantu saya

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge