Pengalaman perit yang tak dapat dilupakan bila sembelit ketika dalam pantang sampai berdarah.

Anda pernah alami keadaan seperti itu? Seksa dan takut sangat kan?

sembelit semasa berpantang

Kenangan yang tak dapat saya lupakan sewaktu berpantangkan anak pertama ialah masalah sembelit.

Baru pertama kali bergelar ibu, pertama kali menguruskan bayi dan pada masa yang sama juga nak uruskan penjagaan diri sendiri. Semua benda jadi tak tentu hala.

Benda yang paling menakutkan tentunya nak buang air kecil dan buang air besar. Serius takut sangat – sangat. Pedih ke tak? Macam mana nak duduk? Macam mana nak teran? Tak terkoyak ke luka episiotomi?

Episiotomy (1)

Macam mana kalau saya buang air besar, tiba – tiba jahitan luka tersebut akan terbuka? Benda tu selalu sangat bermain difikiran. Saya punyalah takut, sehingga tahan untuk buang air besar selama 1 minggu.

Tapi sampai bila kita mampu bertahan kan? Akhirnya saya redha juga. Dalam toilet saya menangis kesakitan sebab sukar untuk membuang air besar.

Akhirnya saya sembelit sehingga berdarah sewaktu saya membuang air besar. Sama seperti rakan saya Khadeejah dalam video ni.

Ā 

Amalan Pantang Selepas Bersalin Elak Mimpi Ngeri Sakit Sembelit from iReach HD on Vimeo.

 

Tahukah anda?

Sembelit Ketika Dalam Pantang Bahaya!

Sembelit ketika dalam pantang sangat membimbangkan setiap ibu yang masih berpantang kerana ia boleh menyebabkan buasir.

Selain itu jika anda meneran terlalu kuat, jahitan luka episiotomi boleh terbuka dan boleh menyebabkan regangan pada jahitan tersebut.

Tetapi anda tidak perlu risau, sembelit ketika dalam pantang boleh diatasi dengan beberapa cara.

Alhamdulillah sewaktu berpantang anak ke 2, saya tidak lagi mengalami sembelit ketika dalam pantang.

Cara Mudah Untuk Mengatasi Masalah Sembelit Ketika Dalam Pantang Cara Saya.

1.0 Minum Air Masak

Saya minum 3 liter air masak setiap hari semasa berpantang. Ada orang cakap, ibu berpantang tak boleh minum air banyak. Betulkah? Itu hanyalah mitos semata – mata.

Apa yang saya buat, saya akan pastikan dalam masa 24jam tu saya akan minum 2 botol air masak (saiz 1.5 liter). Saya letak tepi katil untuk memudahkan saya minum setiap hari.

2.0 Makan Lauk Berkuah dan Makan Sayur

Semasa dalam pantang saya suka sangat makan ayam masak lada hitam dan pegaga. Saya pun tak pasti macam mana suami saya masak šŸ™‚

Yang saya tahu ada ayam atau ikan, lada hitam, halia, serbuk kunyit dan hirisan ulam pegaga. Lepas tu ada kuah sedikit.

Saya juga gemar makan sup sawi bersama ikan / ayam bakar. Letak lada hitam banyak – banyak sikit. Sedap! šŸ™‚

3.0 Ambil Prune atau Buah Kurma

Jadikan prune atau buah kurma seperti kudapan setiap hari. Kalau rasa lapar makan je buah kurma atau biskut.

4.0 Ostematrix

Sebelum tidur saya akan pastikan saya ambil 4 biji Ostematrix. Serius saya suka sangat – sangat dengan Ostematrix ni. Daripada mengandungkan Hasya sehingga kini saya masihĀ ambil Ostematrix setiap hari.

Ostematrix ni akan buat badan jadi segar, tak sakit belakang, kaki tak kejang, gusi pun elok tak berdarah dan paling best sekali bangun pagi senang sangat nak membuang air besar.

Memang best sangat rasa, perut pun rasa kempis je šŸ™‚

 

ostematrix

Apa yang terdapat dalam Ostematrix ni?

Ostematrix mengandungi magnesium, vitamin D, mineral zink, tembaga dan manganese untuk membantu dalam memlihara kesihatan yang baik.

Bagaimana Magnesium bertindak untuk mengurangkan sembelit? Magnesium meningkatkan kandungan Ā air dalam usus kita, malah magnesium juga membantu menggesa berlakunya peristalsis (gerakan dalam usus yang membantu makanan terhadam bergerak dalam usus)

2 mekanisme ini berlaku dengan cara :

  • i) Magnesium merehatkan otot dalam ususĀ – ia membantu membentuk kesan lebih lembut yang mengurangkan sembelit
  • ii) Magnesium “menarik” airĀ – ai meningkatkan kandungan air dalam usus dan membolehkan usus berfungsi dengan baik

Disebabkan magnesium akan “menarik” air, maka anda dinasihatkan untuk minum banyak air setelah mengambil suplemen yang mengandungi magnesium.

5.0 Amalkan ESP dan Zinc

Setiap pagi saya juga mengambil ESP untuk tenaga, menyusu dan mencantikkan kembali rambut serta kulit saya ketika dalam pantang.

Zinc pula untuk cepat baiki luka serta mengurangkan masalah rambut gugur ketika dalam pantang.

Alhamdulillah dengan mengamalkan Set Lengkap Berpantang Shaklee, badan saya segar, rambut tak gugur dan saya happy sepanjang menyusukan anak saya Hasya.

Dapatkan VITAMIN LENGKAP UNTUK IBU DALAM PANTANG Ā <—- (Sila Klik)

Jika anda masih tercari – cari set apakah yang sesuai untuk anda dalam pantang nanti. Set Berpantang Shaklee adalah jawapan terbaik.

Sesuai untuk ibu yang menyusu dan anak yang tidak tahan panas.

 

Hubungi saya Dilla Jalil 017-5657552 untuk dapatkan dengan segera. Stok sentiasa ada di rumah.

 

Berminat Menjadi Pengedar Shaklee?

Dengan kualiti produk yang terjamin, saya memerlukan pengedar untuk memenuhi keperluan di setiap pelusuk negeri termasuk negara jiran seperti Indonesia, Singapura dan Brunei.

Hubungi saya Dilla Jalil 017-5657552 jika berminat menjadi pengedar, kehadiaran anda amat dialu – alukan!

Anda nak buatĀ berbisnes shaklee? saya akan ajar pelbagai RAHSIA group kami. (sila klik)

 

ATAU

Pengedar Shaklee dan Cod Shaklee Ipoh

 

Sekiranya anda inginkan sebarang pertanyaan dan konsultansi berterusan secaraĀ PERCUMAĀ sila hubungi saya. Ini kerana anda BERHAK untuk dapatkanĀ LAYANAN ISTIMEWA daripada saya.Ā KHAS UNTUK CUSTOMER SAYA SAHAJA.

 

 

Pengedar Sah Shaklee Ipoh Perak : Dilla Jalil (Shaklee ID 852451)

017 ā€“ 5657552 (whatsapp /sms)

admin@mamaqaireen.com (e-mail)

Dilla Jalil (facebook)

COD : KFC Medan Gopeng

Anda nak buatĀ berbisnes shaklee? saya akan ajar pelbagai RAHSIA group kami. (sila klik)

 

Tagged with →  
Share →

One Response to Sembelit Ketika Dalam Pantang Sampai Berdarah?

  1. […] >>Ā SEMBELIT KETIKA HAMIL? (SILA KLIK DISINI)Ā  […]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge