Masalah Perut Berangin biasanya terjadi disebabkan oleh lebihan gas di dalam perut. Selain itu, Masalah Perut Berangin juga terhasil daripada bakteria usus yang menghasilkan gas karbon dioksida dan hidrogen (kedua – duanya tidak berbau) akibat daripada pemecahan karbohidrat dan protein. Sekiranya lebih banyak jumlah gas yang tercampur, maka lebih tajamlah bau gas yang dihasilkan. Gas – gas lebihan tersebut akan di keluarkan melalui sendawa atau dikeluarkan dari badan melalui kentut.

perut berangin

Mengapakah Masalah Perut Berangin Berlaku?

  • Makan terlalu cepat
  • Makanan tidak hadam atau lambat hadam
  • Menelan udara “Aeropohagia”
  • Gangguan pencernaan
  • Makan secara berlebihan
  • Kekurangan enzim laktase
  • Masalah lain seperti pemecahan makanan yang tidak tercerna

 

Simptom Masalah Perut Berangin

Gas 

Setiap orang biasanya akan mengeluarkan gas setiap hari. Sejumlah gas yang dikeluarkan dalam saluran pencernaan anda pada waktu sama terutamanya di perut dan usus besar. Kebanyakkan orang akan membuang gas sekitar 10 kali setiap hari dan selalunya 20 – 25 kali. Sekiranya anda membuang gas lebih dari itu, mungkin dianggap berlebihan.

Sendawa

Sendawa semasa atau setelah makan adalah normal. Ini kerana gas yang dilepaskan adalah disebabkan oleh makanan yang penuh di dalam perut. Tetapi jika anda kerap sendawa, anda mungkin menelan terlalu banyak udara dan melepaskan sebelum udara memasuki perut.

Kembung Perut

Kebanyakan orang percaya bahawa gas menyebabkan perut kembung. Namun, orang yang mengadu kembung akibat daripada gas sebaliknya memiliki jumlah gas yang normal. Mereka sebenarnya tidak menyedari gas di dalam saluran pencernaan. Makanan berlemak dapat melambatkan pengosongan perut dan menyebabkan kembung dan tidak selesa, tetapi tidak pula menghasilkan terlalu banyak gas.

Sakit Perut

Sesetengah orang mengalami sakit perut semasa gas berada di dalam usus dan biasanya merasa pedih ulu hati kerasa gas sudah mula naik ke atas bahagian perut.

 

Pernahkah anda merasakan semua kesakitan ini? Apakah yang anda lakukan sekiranya anda mengalami Masalah Perut Berangin?

Saya inign kongsikan bersama TESTIMONI dari Melissa Jalil (klik disini) atau anda boleh baca kisah Melissa dibawah :

“Waktu di sekolah asrama, saya selalu mengalami perut berangin. Akibat daripada masalah perut berangin, saya selalu mengalami perut keras di bahagian bawah pusat dan sembelit yang teruk. Rasa macam nightmare kalau nak membuang dan paling teruk kadang-kadang sampai berdarah. Tapi lain pula halnya kalau saya makan petai. Ada orang tak suka petai sebab baunya busuk tapi saya sangat suka sebab sedap terutama sekali kalau buat sambal udang petai, mak mertua lalu belakang pun tak sedar hihi.

Saya pernah cuba makan sambal udang petai dan disebabkan memang penggemar petai tegar, saya ambil dua biji sahaja sebab takut perut berangin. Selepas makan, perut saya berangin dan mesti cirit birit, ulang ke tandas lebih dari 4 kali. Kemudian saya kurangkan pengambilan dari dua biji ke satu biji petai, tapi masalah perut berangin tetap sama. Akhirnya saya akur dan kalau saya makan sambal udang petai, saya biar je petai tu kat pinggan tapi masalah perut berangin tetap sama! Pelik sungguh sebab saya ambil sambal je tapi tetap perut kembung dan ke tandas berulang kali, macam diarrhea.

Paling seksa sebab gas tak dikeluarkan oleh badan melalui kentut ataupun sendawa. Jadi saya ambil keputusan untuk elakkan dari makan petai terus. Setelah sekian lama iaitu bertahun juga saya tak makan petai, kakak saya masak pekasam daging dan petai pula hari Sabtu lepas. Disebabkan teringin sesangat nak makan petai, ku harungi jua! Ambil sampai 4,5 biji pula tu! Masa tu memang dah redha tapi pada masa yang sama dalam hati dah bercakap-cakap dah “Habis lah kau Melissa, kejap lagi perut berangin lah.”

Pekasam daging dan petai.. meletoppp

Selalu kita makan pekasam ikan kan, ini pertama kali saya try pekasam daging dengan petai. Saya tekad lepas makan memang wajib ambil Peppermint Ginger untuk legakan perut berangin dan buang segala gas yang terperangkap di dalam usus, tak kisahlah ketut ke sendawa ke, janji keluar angin. Saya jarakkan masa dan selepas makan, saya telan Peppermint Ginger.

Alhamdulillah, untuk pertama kalinya perut saya tak berangin dan saya tak cirit-birit dan tak ulang ke tandas seperti sebelumnya. Gembira sangat sebab setelah bertahun saya tak sentuh petai, apa tah lagi makan, akhirnya saya boleh kembali makan petai lepas ni. Dengar macam lawak sebab iyelah petai je kan. Antara makanan berangin yang saya sentiasa elak (kadang-kadang bedal juga), petai adalah yang paling kuat menyebabkan perut saya berangin dengan teruk tetapi petai juga mempunyai banyak manfaat.

 

Alhamdulillah setelah mengambil Peppermint Ginger Plus Shaklee, Melissa Jalil tiada lagi Malasah Perut Berangin. Apakah khasiat Peppermint Ginger Plus Shaklee ni?

 

Peppermint Ginger Plus Shaklee

Peppermint Ginger Plus Shaklee

Peppermint Ginger Plus Shaklee (klik disini) secara klinikal telah dapat membantu dan merawat masalah ketidakhadaman perut. Selain itu, ia dapat merawat masalah

  • gastrik,
  • pedih ulu hati
  • mencegah rasa loya
  • mabuk laut
  • dan pelbagai lagi masalah berkaitan dengan ketidakselesaan perut.

Kesihatan kita adalah tanggungjawab kita sendiri. Badan sihat kehidupan tentunya lebih ceria. Malah WANITA HAMIL juga boleh mengambil Peppermint Ginger Plus Shaklee bagi mengurangkan rasa angin dalam perut.

Sekiranya berminat untuk mendapatkan barangan Shaklee, anda boleh hubungi saya Dilla Jalil 017-5657552 atau klik sahaja icon di bawah.

 

order-sekarang-juga

ATAU

Pengedar Shaklee dan Cod Shaklee Ipoh

 

 

Sekiranya anda inginkan sebarang pertanyaan dan konsultansi berterusan secara PERCUMA sila hubungi saya. Ini kerana anda BERHAK untuk dapatkan LAYANAN ISTIMEWA daripada saya. KHAS UNTUK CUSTOMER SAYA SAHAJA.

Pengedar Sah Shaklee Ipoh Perak : Dilla Jalil (Shaklee ID 852451)

017 – 5657552 (whatsapp /sms)

admin@mamaqaireen.com (e-mail)

COD : KFC Medan Gopeng

Tagged with →  
Share →

6 Responses to Tiada Lagi Masalah Perut Berangin | Testimoni

  1. maria says:

    Ada juga yang makan petai jadi badan berangin ye..nasib baiklah ada peppermint.
    lps ni boleh la tibai petai banyak2…hihi

  2. surya says:

    Nyang, suka sgt sy baca entri2 dr mamaqaireen.com, enspire sy untuk tulis my entri. Mmg byk pengisian. Kemas..very attractive.

  3. Testimonial yang comel gituuuuu

  4. lin alin says:

    Da ade solution tuk angin lepas mkn petai, lepas ni kna balik borong petai bnyak2 nih hehe

  5. […] >> PERUT SELALU ANGIN DAN PEDIH ULU HATI KETIKA HAMIL?  […]

  6. […] >> PERUT SELALU ANGIN DAN PEDIH ULU HATI KETIKA HAMIL? (SILA KLIK DISINI) […]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge